Recensie: Tweedehands Vleugels ****

∗∗∗ /5
Titel: Tweedehands Vleugels
Auteur: Vanessa Gerrits
Genre: Young Adult
Gelezen taal: Vlaams / Nederlands
Uitgeverij: Brave New Books

Liefde kan je vleugels geven…

of nemen…

Vanessa en ik hebben boeken uitgewisseld voor een recensie. Zij heeft voor mij Vergeet mij (niet) gerecenseerd en ik voor haar Tweedehands Vleugels. Auteurs die via eigen beheer boeken uitgeven moeten elkaar een beetje helpen, natuurlijk!
Ik ben met Tweedehands Vleugels alles behalve teleurgesteld, het is een fantasierijk boek die niet ten onder doet voor boeken van grote uitgeverijen.

Anna-Lucia (Lucy) is een beschermengel. Zij is zeer gepassioneerd over haar werk, zeker nu haar beschermeling voor het leven vecht in het ziekenhuis. Op weg naar huis wordt Lucy aangevallen en haar vleugels gestolen. Blind van paniek, om zichzelf, maar vooral om haar beschermeling roept ze via haar aureool om hulp. De altijd betrouwbare J.J. vindt Lucy en brengt haar in veiligheid.
De vleugels van Lucy zijn gestolen door Max, een Kraai en eigenlijk het tegenovergestelde van Engelen. Kraaien kunnen zichzelf “upgraden” door onderdelen te stelen van andere (mythische) wezens. Om dit te kunnen moeten ze dus wel monsters zijn…. of is Max anders….?

De wereld van de Engelen en Kraaien vind ik erg goed beschreven. Je waant je als lezer in de Engelenkorf of het Kraaiennest. Ik heb echt een goed beeld van hoe die wereld eruit ziet. De tijd waarin het zich afspeelt is alleen niet duidelijk voor me. Er vliegen zeppelins en er is volgens mij een vloedgolf geweest, want er is veel water en er zijn geen bloemen. Maar aan de andere kant worden er allemaal popreferenties gemaakt naar onder andere superheldenstrips en zo uit onze tijd. Er wordt in het boek niet uitgelegd wat er in de “benedenwereld” gebeurd is, dit vind ik erg jammer en ik hoop dat in de andere delen hier meer over uitgelegd wordt. Als Nederlandse lezer was ik in het begin sowieso erg in de war, aangezien ik niet wist dat Anvers een Vlaamse (?) naam is voor Antwerpen. Nadat ik die uitleg had gekregen werd me ineens heel veel duidelijk, maar dat lag gewoon aan mij!

De relaties en karakters vond ik leuk, zeker de bijpersonen (ik heb een zwak voor de bijpersonen). Ik had echt een hekel aan bepaalde mensen en dat vind ik altijd heel knap als schrijvers dat kunnen. De driehoeksverhouding die in het verhaal zit, vind ik ook een hele logische en daarom aannemelijk en geloofwaardig. Wel vond ik Lucy soms erg kinderlijk reageren op dingen, zeker als je in ogenschouw neemt dat ze al ruim honderd is en als beschermengel toch een soort hogere status in bewustzijn behoort te hebben.

Nu vraag je je misschien af, na een aantal kritiekpuntjes, waarom dan toch vier sterren, terwijl ik andere boeken minder heb gegeven. Heel simpel, bij deze een opsomming:

  • Ik heb me werkelijk vermaakt met dit boek.
  • Het leest lekker weg.
  • Het boek geeft je precies het gevoel wat je hoopt te krijgen van dit genre.
  • Aan het einde van het boek had ik zin om deel twee te lezen (welke bijna uit is).
  • Het is een boek dat in eigen beheer is uitgegeven en dus niet geëdit is door een team van experts die er een blockbuster van maken, maar waar hart en ziel van 1 iemand in zit (en waarschijnlijk ook de nodige zweet en tranen).

Dus: als je een romantisch, leuk fantasy verhaal wil lezen, van een enthousiaste beginnende schrijfster, dan is Tweedehands Vleugels echt iets voor jou.

Klik hier voor het BOL e-book
Klik hier voor de blog van Vanessa Gerrits om op de hoogte te blijven van al haar schrijfperikelen.

Reageer hierop met een eigen hersenspinsel