Recensie: City of Ashes (The Mortal Instruments II) ***

Auteur: Cassandra Clare
Genre: Fantasy / YA
Gelezen taal: Engels
Jaar van eerste uitgave: 2008
Uitgever: Walker Books
ISBN: 9781406307634

Clary Fray zou willen dat haar leven weer zoals vroeger was. Maar wat is normaal wanneer je een Schaduwjager bent en je plotseling wezens zoals weerwolven, elfjes en vampieren kunt zien? Clary zou dolgraag meer tijd doorbrengen met haar beste vriend, Simon, maar de Schaduwjagers willen haar niet laten gaan. Vooral haar knappe, maar vervelende broer Jace niet. Clary’s enige kans om haar verdwenen moeder te vinden is om de ontspoorde en kwaadaardige Schaduwjager Valentine te pakken te krijgen. (Bron: BOL)

Verrassing!
Met zware weemoed en veel twijfel stopte ik dit tweede deel in mijn tas voor mijn lange treinreis. Deel 1 vond ik werkelijk tenenkrommend (lees hier de recensie), maar het zit niet in mijn aard om boeken of een serie niet uit te lezen. Net als deel 1 leest het boek lekker weg en gaandeweg werd ik zowaar verrast! City of Ashes is spannender, beter geschreven, mét minder voorspelbare wendingen!

Clary wordt onvrijwillig de wereld van de shadowhunters ingezogen en de grote aartsvijand Valentine krijgt een grotere en naargeestigere rol in het verhaal. We maken kennis met weerwolven en vampiers en de fijne lijnen tussen vrienden en vijanden begint interessant te worden. Na het lezen van dit deel wilde in meteen verder met deel 3! Dus mocht je afgehaakt zijn bij deel 1, dan zou ik toch nog even doorzetten met deel 2!

PS. Mini-Spoiler.
Het liefdesverhaal heeft wel lichtelijke Game of Thrones trekjes en aangezien de rest van het verhaal alles behalve Game of Thrones trekjes heeft, blijf ik bij mijn eerdere standpunt dat Jace en Clary GEEN broer en zus zijn! Van mij mag dat deel van het verhaallijn snel tot een einde komen, aangezien deze wending echt overduidelijk is en ik erger me aan de vermeende incestueuze gevoelens van die twee. Totaal niet geloofwaardig, waardoor de toch al niet erg aanwezige sterke kanten van het verhaal teniet gedaan worden.